Italian - ItalyFrench (Fr)English (United Kingdom)

Tutte le Attività

LA MATURITÁ DELLA SEZIONE “E” DEL LICEO GENOVESI. 1972 – 2017: QUARANTACINQUE ANNI DOPO!

PDF

La “mitica” sezione “E” del Liceo Classico “Antonio Genovesi” di Napoli si è riunita quaranta cinque anni dopo la maturità.
Un’emozione, ma anche la conferma di un’amicizia consolidata che, nonostante il tempo, è rimasta intatta nei valori e nella sostanza.

AL MUSEO DELLA PACE UNA GIORNATA DEDICATA ALLO STUDIO PICA CIAMARRA ASSOCIATI

PDF

Il Museo della Pace - MAMT ospiterà una giornata dedicata alle opere di architettura ed ai progetti dello Studio Pica Cimarra Associati.
Tra i progetti “Orbitecture”, dedicato ad una stazione nello spazio.

QUARANTESIMO ANNIVERSARIO DELLA FONDAZIONE DELLA CASA DI PREGHIERA FMA

PDF

In presenza della Segretaria generale della FMA, Suor Piera Cavaglià e di altre sorelle rappresentanti il consiglio della Casa generalizia, si è svolta la cerimonia per il quarantennale della fondazionee della "Casa di preghiera FMA".
In questa occasione la fondatrice, Suor Maria Pia Giudici, ha tenuto una "Lectio" sul tema del "DISCERNIMENTO" che caratterizzerà l'anno di incontri a San Biagio.
Presenti i "Sanbiagini" provenienti da ogni parte del mondo.

IN FESTA PER IL COMPLEANNO DI SUOR MARIA PIA GIUDICI

PDF

Grande festa a San Biagio per il 95° compleanno di Suor Maria Pia Giudici, coincidente con i 40 anni dalla Fondazione della Casa di Preghiera delle Figlie di Maria Ausiliatrice (FMA - Salesiani). Tanti i "Sanbiagini" provenienti da tutto il mondo che hanno festeggiato Suor Maria Pia.
Presente, per la Casa Generalizia FMA, la segretaria generale Suor Piera Cavaglià.
In questa occasione è stato proiettato il film "Maria Pia Giudici. La gioia in una vita semplice" di Michele Capasso: quest'ultimo ha espresso la propria emozione ed il legame a S. Maria Pia.

PRESENTAZIONE DEL FILM "MARIA PIA GIUDICI. LA GIOIA IN UNA VITA SEMPLICE".

PDF

In occasione del 95° compleanno di Suor Maria Pia Giudici e del 40° anniversario della fondazione della "Casa di preghiera di San Biagio" è stato presentato il film "Maria Pia Giudici. La gioia in una vita semplice" di Michele Capasso.
Molti gli apprezzamenti per il "docufilm" che ripercorre la vita di suor Maria Pia: tra tutti quello della Segretaria Generale della Casa Generalizia delle "Filgie di Maria Ausiliatrice" Suor Piera Cavaglià.

GIORNATE EUROPEE DEL PATRIMONIO ALLA FONDAZIONE EZIO DE FELICE

PDF

Nella prestigiosa sede di Palazzo Donn’Anna della “Fondazione Culturale Ezio De Felice” si è svolta un seminario dedicato ai Musei di Napoli in occasione delle “Giornate europee del patrimonio”.
In quest’occasione il presidente della Fondazione Mediterraneo prof. Michele Capasso ha presentato il Museo della PaceMAMT ed il video emozionale su “Napoli”.
Sono intervenuti molti membri della Rete italiana FAL, tra i quali il prof. Massimo Pica Ciamarra e la prof. Luciana De Rosa.

IL FUTURO DELL’ “OSSO” TRA VECCHI E NUOVI DUALISMI

PDF

Organizzato da “Futuridea” – membro dalla Rete italiana FAL – si è svolto il seminario-workshop  dedicato alle migrazioni ed alle aree interne.
Tra gli interventi quelli del prof. Carmine Nardone, del prof. Marco Rossi Doria, degli on. Gianni Pittella ed Umberto del Basso De Caro (sottosegretario alle infrastrutture ed ai trasporti). Ha concluso i lavori l’on. Fulvio Bonavitacola, vicepresidente della Regione Campania.
È intervenuto il presidente della Fondazione Mediterraneo prof. Michele Capasso.

WOMEN OF 42 EUROMEDITERRANEAN COUNTRIES CELEBRATING SISTER MARIAPIA GIUDICI

PDF

Women from 42 countries in Europe and the Mediterranean attending the international conference “KIMIYYA” celebrated Sister Maria Pia Giudici, among the reporters of the meeting: she made a speech on women and society.

FOUZIA ASSOULI WILL MAKE THE MEDITERRANEAN PRIZE 2017

PDF

The ceremony for the award of the "MEDITERRANEAN AWARD FOR WOMEN 2017" was awarded in Naples to Ms. Fouzia Assouli, President of the "Euro-Mediterranean Women's Foundation" and women's rights activist.
The award was given by President Michele Capasso, Pia Molinari, Esther Fouchier and the head of the national networks of the Anna Lindh Foundation.
Fouzia Assouli thanked the Fondazione Mediterraneo for this prestigious acknowledgment.

GENERAL ASSEMBLY OF THE ITALIAN NETWORK: CONFERENCE "ITALY AND WOMEN"

PDF

As unanimously established by the Italian Steering Committee- held in Naples on July 11, 2017 with the participation of both members of the RIDE and of the Anna Lindh Italia Onlus Federation - a session of the General Assembly of the Italian FAL Network was embedded in the International Conference “Kimiyya”; it was dedicated to the subject “Italy and Women”. This was an opportunity to introduce to leaders of the national networks participating to the event and representatives of 42 countries the role of women in Italy in promoting dialogue and peace.
Several speeches were introduced by the delegate of the Secretariat of Alexandria Mr. Paul Walton, who underlined the role and the importance of Fondazione Mediterraneo for the FAL since its foundation.
Twenty speakers took the floor: the Vice-President of the CONI, Alessandra Sensini, Giohà Giordano, Sister Maria Pia Giudici, the Deputee Anna Maria Carloni, the manager Alessandra Rubino, Paola Parri of CO.PE.A.M. and many other who had the pleasure to join the sessions.
The professors Massimo Pica Cimarra, Carmine Nardone and Don Mario Maritano presented some of the most significant projects of the Italian Network (The Cities of Dialogue, Biodiversity and FALAB, Youth and Peace Education) by gathering the appreciation and collaboration of many of the Leadership present.

SISTER MARIA PIA GIUDICI PRAYED IN THE DEDICATED CHAPEL WITH DON BOSCO

PDF

Sister Maria Pia Giudici prayed in front of the relics of San Giovanni Bosco kept in the Chapel of the Peace Museum - MAMT.
Accompanied by Don Mario Maritano, Sister Monica Angulo, President Michele Capasso and Pia Molinari expressed his excitement and appreciation for hosting the wonders dedicated to the Saint of the Youth in the Museum.

KIMIYYA CONCERTS

PDF

At the International Conference “KIMIYYA THE ACTRESS WOMEN OF THE DIALOGUE”, Fondazione Mediterraneo organized concerts and dinners with the participation of artists from several countries: from France, Christina Rosmini, from Italy Fabio Furìa, Maura Porru, Emilia Zamuner,and Bruno Caviglia.
Great has been the involvement of participants with performances by Tunisian and Moroccan delegations.

FAL ITALIAN NETWORK: THE CITES OF THE DIALOGUE

PDF

At the General Assembly of the Italian Network - attended by the national leaders of the FAL of 26 countries - professors Massimo Pica Ciamarra and Michele Capasso introduced the project “The Cities of Dialogue”, already presented at the UN and at the meetings of Liubiana.
The project -under implementation- has found consensus of the Leaders, many of whom will be involved in the action.

GENERAL ASSEMBLY OF THE ITALIAN NETWORK: TRAINING SEMINAR ON THE ENI CBC MED PROGRAM

PDF

At the International Conference “Kīmiyya - Women Actors of the Dialogue”, a seminar on information and training on the ENI CBC Med program was held; the call is due to expire on November 2017.
Among others, the director of the program Ms. Anna Catte expressed great appreciation to the Mediterranean Foundation for its thirty-year role in the service of the Euro-Mediterranean partnership and for the dissemination and promotion of European programs and, in particular, ENI CBC Med.
The leaders of 26 countries and representatives attended the seminar from 42 countries who asked questions and clarifications in view of the call deadline.

MEETING OF FAL HEADS OF NETWORKS

PDF

26 HofN of as many Mediterranean Euro countries participated in the “Meeting of Headsof the National Networks of the Anna Lindh Foundation (FAL)”. On the agenda:

• the situation of the FAL and relations with the Secretariat of Alexandria;
  • the discomfort created in the Italian network after the discussion about the duration of the mandate of the Leader “Fondazione Mediterraneo” expiring in September 2018.

On the first point, it was decided to write first to the Secretariat and, in case of non-compliance with the requests, to the European Commission.
On the second point, the Leaders unanimously wrote a letter to the Italian Minister for Foreign Affairs requesting respect for the choices of the Italian Network and confirming that they did not recognize and did not cooperate with a designated and non-democratically elected leader. To this end, together with members of the Advisory Council and representatives of international organizations, they signed an appeal addressed to the Foreign Minister and the President of the Italian Republic.

GENERAL ASSEMBLY OF THE ITALIAN NETWORK: APPROVAL OF NEW INTERNAL RULES

PDF

The General Assembly of the Italian Network - attended by members of the “RIDE-aps” and members of the “Anna Lindh Italia Onlus Federation” - devoted a session to the analysis of the situation engendered by the Ministry of Foreign Affairs (MAECI) with the letter of 18 August 2017. In it, a new leader of the “RIDE-aps” was appointed to replace the Fondazione Mediterraneo, elected as such by the General Assembly of 11 September 2015 and with anexpiring mandate set for 11 September 2018 (as confirmed by MAECI by letter of 23.11.2015).
Members unanimously expressed their dismay at this decision and sent a letter to the Minister Alfano with a proposal of a mediation with twoleaders.
The representative of “CO.PE.A.M.” - Ms. Paola Parri, - declares "to have confirmed the membership of CO.PE.A.M. to the RIDE association and that this does not conflict with the status that the CO.PE.A.M. he is a member of the FAL Italian Network (see signed minutes, page 12).
This was the unanimous opinion of the 26 members of the National Network, many of them members of the FAL Advisory Council and representatives of international organizations who sent a letter and an appeal to the Minister Alfano.
The lawyer responsible for the Italian Network Dr. Salvatore Calleri - President of the Caponnetto Foundation - sent a letter to the Minister requesting the implementation of the only possible solution.
In order to facilitate this solution - the appointment of two leaders, one "RIDE – aps” and the other “Anna Lindh Italy Onlus Federation”, with the allocation of resources at the “RIDE- aps” alone - the General Assembly, legitimately constituted and legitimately deliberating, has approved new "Internal Rules" that allow the immediate implementation of the proposed solution.
The General Assembly of the “Anna Lindh Italia Onlus Federation” met on August 28, 2017.
Many members of the Italian Network have expressed the intention to write autonomously to Minister Alfano. Details in the attached documentation.

KIMIYYA. WOMEN ACTRESS OF DIALOGUE

PDF

International Conference.The International Conference was held in Naples at the Museum of Peace - MAMT:
“KMIYYA - WOMEN ACTRESS OF DIALOGUE”.
Created and organized by the Fondazione Mediterraneo - head of the Italian Network of the Anna Lindh Foundation (FAL) - in collaboration with the National Networks of France, Bosnia and Herzegovina, Mauritania, Algeria, Albania, Tunisia, Spain, Czech Republic, Slovenia, Malta and Lithuania, this event brought together the leaders of the National Network of the FAL in Naples, representatives of 42 countries and international experts to discuss the importance of women in the process of dialogue, integration and acceptance of the others.
The President of the Republic assigned to the event the “MEDAL OF THE PRESIDENT OF THE ITALIAN REPUBLIC”.
The event was held under the auspices of the European Union, the Chamber of Deputies, the Parliamentary Assembly of the Mediterranean, the Campania and Emilia Romagna Regions, the MunicipalityofNaples, the CONI, the Maison de la Méditerranée, the Arab Maghreb, House of Peace and Maison desAlliances.
The international conference is led by a "Comité de pilotage" formed by the leaders of 12 Euro-Mediterranean countries meeting in Naples from 12 to 15 July 2017 for the organization and contents of the event.
Great satisfaction from the women and the 150 participants in the most important initiative for women.
This was the occasion:
• 6 workshops on the main issues related to women;
• 1 training seminar on European programs that was wholeheartedly supported by the participants;
• The award ceremony of the “Mediterranean Prize for Women 2017”;
• The National Network Assembly with the participation of the leaders;
• The General Assembly of the Italian FAL Network.

“INTERCULTURAL ARTISTIC EXPRESSION IN FRAGIL AREAS”

PDF

Si è svolta a Sousse l’azione interrete (CNA) della “Fondazione Anna Lindh” coordinata dal capofila “We love Sousse” diretta da Anis Boufrika.
All’evento hanno partecipato i capofila di vari Paesi ed il direttore esecutivo della FAL amb. Hatem Atallah.
A conclusione vi è stato un passaggio di testimone con la CNA “Kimiyya” inaugurata il gorno dopo a Napoli proprio con “La dichiaraizone di Sousse”

PRESENTATION OF KIMIYYA AND CITY OF THE DIALOGUE

PDF

During the intercultural action “The Intercultural Cities”, the Fondazione Mediterraneo presented the internetwork“Kimiyya. The Women Actresses of Dialogue” and the project “The Cities of Dialogue”elaborated by the “Anna Lindh Italia Onlus Federation”.
The project has gained the membership of the leaders of the National Networks of the FAL and was illustrated by prof. arch. Luciana De Rosa.

INTERCULTURAL CITIES FORUM

PDF

Apply now to participate in the Anna Lindh Foundation cross-network activity on the theme of "intercultural cities" with ALF civil society members from at least 7 Euro-Med countries (Sweden, Finland, Slovenia, Czech Republic, Hungary, Poland and Israel).

The Forum will focus on the following 4 themes:

• Civil society and municipalities working together
  • Urban stories and narratives
  • Migration: reshaping our society
  • Generations, education, memory and heritage

The programme includes thematic plenary sessions, good practices sharing, networking fair, cultural events, etc.
Flight and accommodation are covered by organisers.
Among other things, the Secretary General of the Mediterranean Union Fatallah Sijilmassi spoke. On this occasion, the Fondazione Mediterraneo presented the interplay "Kimiyya. The Women Actresses of Dialogue "and the project" The Cities of Dialogue "elaborated by the" Anna Lindh Italia Onlus Federation ". The project gained the membership of the leading national Networks of the FAL and was illustrated by Prof.arch. Luciana De Rosa.